Jos duunas vaik kaheksan tuplahugii överii, ilta- ja päivähugii peräkkäin Usarissa, niin pysty stikkaan fyrkkaa jemmaan niin, et pysty slumppaan ton parin vekan Kanarian redun vuonna 1965. Mun eka ulkomaan reissu oli kyl ollu toi Romanian Mamaija, jos räknätään toi Svärje veke. Mä tein nää tripit yhen konelatojan, Riston kera. Se oli sporttinen kundi. Stikkas kiekkoo.
Tää matka starttas helmikuussa joskus illalla. Ja ku me, Ripa ja meitsi, häippästiin duunista, niin noi vanhemmat latojat snadisti kuiski, et noi kundit flygaa tänään tonne Kanarialle. Ihan, ku me oltais flygaamassa vaik Kuuhun tai Marssiin. Me blisattiin tää redu yhestä snadista redubyroosta. Tää mesta staijas Runskilla, ton svedujen Kauppista vastapäätä. Mut, ei se bisnes kauaa skulannu, ku se duunas konkan. Sen flyggefirma nimi oli Östermans Air ja se flugge joku turbiinilendeka. Malmösta kaapattiin meggen parikyt sveduu. Ja sit, jotain yheksän timman flygaus, Kanarian flyggekentsulle
Meidän vieressä tsittas kolme, jotain viiskymppistä jäbää. Ne starttas sit heti vetää brenkkuu molemmin handuin. Ja ku ne alko tuleen fyllan, niin ne pamlas keskenään, et kundit, ku päästään hodlaan, ni skodataan heti gimmat, ja sit meillä onki tää joulu. Ne meinas kai, et on kliffaa. Mut mä vaan funtsin, et olisko niiden vaiffeilla kliffaa, jos ne tän niitten joulun tsennais.
No, sit yks niistä kundeista häippäs tonne Höyhen Saarille, ku me muut flygattiin Kanarian Saarille. Ja sit ku se kafru heräs, parin timman zetan jälkeen, se näytti kyl ihan mamman puudelilta ja se kaveeraski, sit sillai vienosti, et kundit hei, mulla on ainaski skäfästi ikävä himaan.
Sit ku päästin sinne Kanarian flyggekentsulle, niin me hiffattiin tää Misjöö Mosse ja sen meggessä pyöri nuori kundi. No, me alettiin sit myöhemmin kutsuu tätä Mossen mielitiettyy Pikku Mosseks. No, sit siellä sattu kaikkee. Mut se onki sit toinen juttu sano Kiplinki.
Jaakko Koroma