Must on tosi kliffaa, ett ennen käytiin, ihan oikeen valokuvaajan luona, ikuistamassa itsensä jälkipolville. Näihinkin kaikkiin fotoihin olis pitäny laittaa päivämäärät ja nimet. Harvoissa se kuitenkin on. Mulla on vanhoi pahvifotoja, joista en tiedä
ketä ne esittää.
Tässä on kuitenkin mun Aleksander-vaarini, nuorimman poikansa kanssa. Oide -setä täytti vuosia 2.7.1934. Luulen, ett se on tossa n.15v. Nähtävästi se on saanu synttärilahjaks kameran. Toi remeli kuuluu varmaan siihen. Faija on sitten lähteny nuorimman boitsunsa kanssa oikein syntymäpäiväkuvaan. Eiks 30-luvulla kuvat otettu lasilevylle? Kuvaaja oli piilossa mustan kankaan alla ja kuvattavien piti tsitata jokunen minuutti liikkumatta. Tää foto on otettu jossain Kallion valokuvausliikkeessä. Isovanhemmat kun budjas Siltasaarenkadulla.
Minäkin oon, joskus ihan snadina, 40-luvull, ollu mutsin kanssa Kaisaniemen puistossa valokuvaajalla. Kaisikses oli silloin valokuvaaja, jolle sai ihan ventata, kun sinne oli aina tunkuu. Se meidän kuva on kadonnut vuosien saatossa, mutta muistan mutsin kledjut. Sillä oli kliffa, sen ajan muotia oleva hattu kallellaan otsalla ja vartaloa myötäilevä takki ja turkismuhvi. Muhvi oli kait kettua ja se toimi myös käsilaukkuna. Ei hajuakaan mitä mulla oli päällä.
Tästä viereisestä kuvasta mä oon tosi ylpee. Noi komeet kundit on mun sukulaisii. Siin on ekaks Oide, sit mun faija Väiski ja Arska siell takana. Stadin kundeja. Kuva saattaa olla jostain 30-40 luvun tienoilta. Niill on niin makeet asennot ja kaikki. Jäbät näyttäis olevan snadissa hiprakassa. Ehkä on taas jonkun synttärit kun on pitäny mennä kuvaajalle.
Sit on tää yks kuva mun mutsista ja jostain sen gimmakaverista. Tää voi olla 30-luvulta. Mä en snaijaa tota mutsin fleduu se näyttää ku sill ois joku peruukki, tai iso letti. Ei oo koskaan juteltu mutsin kanssa tästä kuvasta. Mut tollasena se sitt hurmas faijan. ja se on sitt ihan toinen juttu.
Jos jotakuta kiinnostaa tietää Valokuvaliikkeitä tolta ajalta niin mulla ainakin lukee noissa pahvifotoissa takana tällasii nimii:
Jakob Ljungqvist, Aleksanterinkatu 19. (Sisäänkäytävä Hagasundinkadulta).
Skilndens Atelier, Ludvigsgatan no 7. C.P.Dyrendahl, P.Esplanadinkatu 31.
Atelier Axel Strandberg S.Esplanadgatan 4.
K.E.Ståhlberg, Aleksanterinkatu 17.
Sörnäsin Valokuvaus Atelieri, 4jäs Linja no 4.
Vahlström IV linja 4 (oisko sama kuin toi edellinen). Apollo ei osoitetta.
Muistiin kirjannu Rantsu.
