Hedari | Pääkirjoitus

MÄ HALUUN GAMLAAN STADIIN. 

Stadi on muuttunu. Tsenaanks mä sen nyyan facen? Me ollaan ylitetty 600 000 stadilaisen rajan ja se näkyy: Stadin gartsat on ruuhkasii morgenista naittii fiudeja, fillareita, dallaajii, valkoposkifogeleit ja dogeja. Jälkimmäisii ulkoiluttavat tsennaa siit, ett ne dallaa muovipussi toises handus.

Fiudet liikkuu mateluvauhtii ja fillarilla pääsee nopeemmin puikkelehtii liikenteen väliss. Fiudejen joustavaan liikkumiseen on meill panostettu snadii snadimminki. Kuitenkin fiudet bungaa 7 miljardii valtiolle erilaisill maksuill josta vain noin 15 prossaa palautuu fiuden hyväks. Ilman fiudeista saatuu tuloo meidän valtio olis konkkakypsä.

Fillaristeille on bygattu ”Baanaks” ristitty gartsanpätkä, 1.3 kilsaa, se kulkee Ruohiksest Kamppiin Kansalaistortsalle. Fillareille on jo useita vuosii bygattu stadiin omat ajoreitit. Tää on ihan upeeta ja se kannustaa jengii fillaroimaan jopa talvella. Cityfillarointi on lisääntyny hurjasti, fillareit saa lodnata Kampissa meidän varabamiksen Hanskin firmassa. Fillareista saatu tulo meidän valtiolle on pyöree nolla. Me kaikki stadilaiset, myös dallaajat ja fiudella tsöraavat, osallistutaa fillarigartsojen byggaamisen kustannuksiin.

Dallaajat liikkuu myös sporalla ja dösällä. Julkinen liikenne on apparidirika Pekka Saurin mukaan maailman ensteks paras. Pekkaa unohtaa mainita ett se on myös kallein. Me stadilaiset sponssataa julkista liikennettä budjetin kautta 110 miljoonaa egee. Toinen puoli fyrkasta tulee libareista ku jengi slumppaa. Kateeks käy Talinnalaisii jotka kohta saa skujaa ilmaseks. Maarianhaminass on kans ilmanen julkinen liikenne.

X                   X                   X

Mä minnaan ku faijan kans kuljettii hevosella Kauppatorstalle blisaa meidän vihanneksii. Stadi oli aamulla kolmen aikaan tyhjä ja ilma raikas. Iltapäivällä ku palattii himaan oli Hämisbaanalla reilusti tilaa kaikille liikkujille.

Mä minnaan gamlan stadin puuhöset Valkassa ja Sörkassa. Hagiksen tortsaa ympäröi matalat koristeelliset hausit. Ne oli idyllisii maisemii.

Ku kävin Uudenmaankartsalla Alli Nissisen valmistavaa skolee mä budjasin mun kreguvaarin luona Rikhardinkadulla Stadin Bibluu vastapäätä. Siit oli kliffa nuoren skidin dallaa ihan itte skoleen ja himaan.

Valkassa olin partsikassa Vallilan Vesaiset – lippukunnan Kotka-vartiossa. Samassa jengiss Pertti Salolainen, lisänimi Sartti ja monet muut kaverit on jääny mieleen. Valkka ja Sörkka on slangin syntymäseutuu ja me jangsterit sitä bamlattii. Dallasin Gammelist Valkkaan ripariin ja partsikaan. Käpiksen skoleen skujasin fillarii. Fiude tuli mun laiffiin vast ruodiksess, faijalta sain ylioppilaslahjaks vanhan Pobedataksin.

Venäläinen sananlasku sanoo; ”Eilistä et kiinni saa, huomista et pakoon pääse”.

Mä haluun Gamlaan Stadiin !

Kliffaa kevään odotust hela jengille,

Lasse Liemola

Kategoria(t): Arkisto. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *