Lassen perjantaiblogi 22.5.

Pitääks mun aina?

PKN Punkbändin show Wienervalssin födausmestassa Wienissä ylitti kansainvälisen mediakynnyksen ja poiki ansaittuu huomioo handykappien laiffiin. PKN redu stoppas alkukarsinnoiss. Euroviisujen raadiss tsittaa ammattimuusikoit ja yleisön äänet ei yksin pääse ratkasee. Meidän karsinnoiss vain jengi äänesti ja pulinat vek. Suomessa ammattilaiset raapi harvaa fledaansa.

”Aina mun pitää” hokema herätti froogiksii, tätäks se heidän laiffi merkkaa? Jos message hittas edes snadisti byrokraaattien boltsiin siit annetaa bonuspojot. Bulimmat pojot meidän jengille ku halus nostaa PKN-bändin avulla kipeen jutun tabletille ja stikkas kundit estraadille.

X X X

Mä minnaan ekat Eurovision Song Contestit. Ku stagella lysnattii livebändii ja meidän biisit liidas Kapellimesu Ossi Runne. Niilt vuosilt sä hittaat meidän parhaat sijoituksetki:

Laila Kinnunen ”Valoa Yössä” ja Marion Rung ”Tom tom tom” jää musaskaban historiaan biisien ansiost. Friidut esiinty luonnollisesti ilman yliampuvaa rekvisiittaa ja megashowta. Biisit ratkas paremmuuden. Monist finnaajist ja kärkeen sijoittuneist biiseist tuli evergreenejä. Me gamlat sjungataa niit vielki.

X X X

Mun omat pojot Euroviisuis rajoittu kahteen kertaan: Kerran osallistuin meidän karsintaan ja sjungasin Topi Kärjen biisin ”Katriina”. Jatkoon ei menty eikä ihan jumboks jääty. Joskus kuuskytluvulla.

Tokan kerran mä osallistuin biisin sanoittajana vuonna 1962. Me budjattii Kalle Kaartisen kans neiböreinä Kuliksess ja Kalle skulas mun bändissä. Kalle tsennataa mainosmusan guruna ja hänen handuist lähti monet tv- leffa- ja radiospotit. Kalle teki suomalaisen euroviisun karsintaan biisiin melodian ja froogas multa tekstii. ”On keskiyö” födas kimpassa ja me lysnattii rinta rottingilla ku päästii kolmanneks. Biisin levytti ainakin Matti Heinivaho ja Vieno Kekkonen. Näin minnaan. Läskibasisti Heikki Annala kuunteli kerran keikalla biisii tarkalla ööralla ja totes ”helvetin hieno biisi”.

X X X

Mitkä biisit sä minnaat kymmenen viime vuoden finnaajist? Meille tiätty Lordin fireshow Ateenas 2006. Bändin hanhmot ja show jäi mieleen mutt biisist ei hajuukaa. Entä muut eurobiisit? Taiteellisest upeit ja musiikillisest korkeetasoisii biisei hittaan muutamii mutt onks niist tullu megahittei?

Eurovision Song Contest näyttää muuttuneen ihan toiseks ku se alun alkaen funtsittii. Musa jää taustalle ja ”kovaa ja korkeelta” piisaa dumareille ja jengille. Show jyllää. Ballaadit ja snygit biisit on lällärikamaa. Politiikka ja sen kans erilaiset piiloviestit lyftataa: Sateenkaarikansa kokoontuu kimpaan skabastadiin ja Itä-Eurooppa jyrää äänestämällä omii neiboreit.

Nyya kandidaatti Australia sais näyttää eurooppalaisille närhenskrebat ja viedä koko potin.

Lasse Liemola

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategoria(t): Arkisto, Blogi Lasse Liemola Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *