ÄTT — Kotimaan ja kutemaan toimitus.
Eduskunta on paraikaa hyväksymässä esitystä, jonka perusteella lapsilisää maksettaisiin jatkossa vain ensimmäisen lapsen osalta. Jos ensimmäinen lapsi ehtii syntyä ennen toisen alulle saattamista, toisesta lapsesta ei makseta lainkaan lapsilisiä.
”Kyllähän tämä on täysin yksilön vastuulla — ei valtio ketään pakota tekemään tyhmiä esikoisia. Jos sitten omalla rahalla haluaa lisää lapsia, niin sitä en mene kieltämään. Mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi lasta tehdessä miettiä, tuleeko tällä menestymään työmarkkinoilla vai ei”, toteaa kansanedustaja Huju Horttanainen.
”Pahinta on se, että nykyään lapsia tehdään paljon puhtaasti omasta ilosta ja ainoastaan sivistääkseen itseään. Eihän tällainen humanistihömppä kansantaloutta edistä.”
Lopuksi Horttanainen toteaa vielä, että jatkossa lapsen tulee syntyä määräajassa. 9 kuukautta pidempiä raskauksia ei enää katsota sormien läpi.
by Pekko Puolikuiva / Lähde: apy.fi