Elettii 1940-luvun finitoo. Kriguista just klaarannu kansa raato krigukorvauksii Slobolle. Laiffi alko palautuu, Stadissa pommitusten jälkii fiksattii ja jengi hirvas jo snadisti bilettää.
Helsingin Puutarhaseura samlas kimppaan kaikki stadin farmarit, jangsterille perustettii oma Helsingin Puutarhanuoret. Molemmat yhdistykset kuuluu nyt jo historiaan.
Faija hyyras Stadilta Annalan Puutarhan Gammelissa. Siit tuli mun lapsuudenhima. Harrastuksii hittas niillä huudeilla hintsusti mitä ny partsikka Valkassa ja sveduförkka Berghyddan, jossa harrastettii fritsukertsii ja skulattii pingistä.
Musa tuli mun laiffiin jo skidinä. Astma vaivas hentoo skidii ja leguri kehotti harrastaa puhallinmusaa. Siihen aikaan löyty munnarii, melodicaa ja yks torven näköinen blosistuubi. Meille hankitti piano ja mä treenasin sen alkeita Lenita Airiston mutsin liidaamana Cityssä Uudenmaankadulla. Mun ekan skolen – Alli Nissisen Valmistava koulu – dallausreitillä. Budjasin viikot isoisän luona Rikugartsalla bibluu vatsapäätä.
Onni Laihanen – legendaarinen hanurimestari Dallapen bändissä – budjas samassa pihapiirissä Annalassa. Sävelsi mm Rantakoivun alla vaikk rantsust ei olu tietookaa lähistöllä. Pianohanurista tuli mun eka soitin jota mä rupesin skulaa. Mä sain opeks ite Vili Vesterisen joka budjas Krunassa. Osittain halvaantunu Vili dallas tseballa ja opetti mulle enimmäksee bassopuolta. Nappulahanuristin taidot ei riittäny pianohanuristin opetukseen. Vili tsennattii siit ettei se bonjannu nuoteist ja mä kuuluin samaan jengiin. Intoo riitti sitäki enemmän.
Stadin farmarit järkkäs joka vuos jolebileet Ravintola Adlonissa. Vuonna 1949 mä pääsin megeen mun ekalle keikalle. Osasin skulaa kaks biisii: Käkivalssi ja Kultainen Nuoruus. Jälkimmäisen biisin sävelsi Kullervo Linna ja se finnas samana vuonna radion sävellysskaban. Siit tuli megahitti, joka vuodesta toiseen kuuluu vieläkin Teoston soitetuimpien biisien listaan. Siihen aikaan Teosto dilkkas fyrkat klassisen musan eduks ja iskelmämusalta otettii vek. Mä minnaan ku Eikka Virtanen puuskahti ”en bonjaa miks ton Joonas Kokkosen handun tarttee olla Kullervo Linnan fikassa.”
Adlonin farmaribileissä skulas joromusaa Kullervo ”Lutu” Linnan bändi. Mua jännitti ku hiffasin ett ite säveltäjä lyssnas mun esityst. Kakstoistvuotias snadi kundi stondas bulin hanurin kans stagella ja skulas uunituoretta biisii maestron lysnatessa. Kullervo hämmästeli mun skulaamist, taputti päähän ja bamlas ”hyvin meni”….
Kultainen nuoruus biisi kuuluu mun vakioproggikseen vieläki. ”Ei kultainen nuoruus jää unholaan vaan muistoissa jälleen sen luoksein saan.”
Lasse Liemola


