Mä roudasin meidän skolesta, Laajasalon opistolta, pari gimmaa Lassen kontsalle viime maanantaina, ku ne halus duunaa repparin meidän toimittamaan Kaupunki.tv:n yhteen netti-tv-proggikseen.
Henna ja Kaisa ovat niin sanottui stogen roudaamii gimmoi ja ne halus snadisti froogailla stadilaisuudesta, tai siis niinku ne bamlaa, hesalaisuudesta. No, mähän hiffasin heti, et Lasse Liemola on se heebo, jolt löytyy svaarauksii tähän keissiin ja tsennaa slangin ku omat fikkansa.
Siispä me napattiin videokamera ja mikki messiin ja sitten tsörattiin Laajiksesta metrolla Hagikseen. Matkalla mä bamlasin gimmoille, mitä nurkkii me nyt siinä niinku dallattiin ja nehän oli ihan öögat pyöreinä, ku setä bamlas gamloi stoorei omast nuoruudest niillä klyygilla.
Henna on Oulusta ja Kaisa Rovaniemelt, mut muut muuten ne ei oo ollu pahemmi klesoina. Tsoukki tsoukkina. Ihan kliffoi gimmoi ne on ja ku päästiin Lassen kontsalle, nii Lasse viisas stailisti, kuten stärä ja bulilla hjärtalla bygattu stadilainen tekeeki, mist aidos stadilaisuudes on kyse. Vaik noit böndei nimitelläänki rehupunteiks ja heinäkotsiks, niin aito stadilainen ei tsiigaa doolisti ketään, vaan kaikki me härmäläiset ollaan yhtä ja samaa jengii.
Kaisa otti mikin handuun ja kamera lähti surisee. Lasse bamlas, kuka ja mikä se on ja mitä se on duunannu vuosien aikana. Kaikki ketkä Lassen tsennaa, niin hiffaa, et sitä stoorii olis tullu tunti tolkulla, mut saatiin kuitenki rajattuu siit ihan sellane perussetti.
Sit Lasse otti Hennan föliin tsittaan ja tsekkas netin kautta niilt, miten ne tsennaa slangii. Ja täytyy kyl lyftaa handuu kotsaan, koska gimmathan tsennas aika bulisti niitä froogiksii, vaik ne on budjannu täällä vasta elokuust asti. Stärät gimmat klaaras jebulisti.
Me griinattiin Lasse stooreille ja sitte alkoki melkoset bileet, ku Lasse lyftas gamlan matkagrammarin pöydälle, täräytti Bill Haleyn gamlan plattan rundaa ja hanat kybälle. Oli siinä böndegimmat ihan uunoina, ku ne tsiigas sitä meininkii.
Saatiin hyvä reppari narulle ja parasta oli, ku lähettiin dallaa veks Lassen kontsalta, niin se Merihaan gamla ”huokausten silta”, joka aikoinaan sai jengin hikoilee skattabyrooseen mennessään omii skriitoi, sai nyt ihan erilaist huokailuu. Gimmat ku oli ihan pehmeinä Lasseen ja bamlas vaan ”miten ihana mies se olikaan ja maanantain dooli fiilis katos ihan kokonaan veks, ku lysnas Lassen stoorei”.
Jebu, tällaista on aito stadilaisuus. Ei siis mikään ihme, et Lasse on Slangi ry:n gloriabamis ja SlangiNyt:in perustaja. Sil on hjärta oikees mestas ja korvien välis tajuu ottaa kaikki avosylin vastaan. Ihan riippumatta siitä, missä kukin on födannu.
Erkki Sutela

