Horjuin taas yhtenä aamuna Hagiksen tortsalle dokaamaa aamuborkat. Jo kaukaa hiffasin tutun hahmon tsittaamassa tsufekojulla. Se oli Rinta-Reiskan hahmo. Reiskalla on selkä niinku Volkkarin konepelti ja rinta ku Tiikeri-Leylandin keula. Reiska on gamla bodari, joka treenaa vieläki, vaikka ikää on jo jotain seiskakybä. Reiska otti osaa moneen bodikisaan nuorempana, mutt’ei koskaan finnannu mitää mitskui, ku se oli aina litskisti rasvanen, vaikka massat ois riittäny ekapallille. Reiskan tsennaa kyl salilla, vaik ei äijää näkyiskää. Ei sunkaan döfiksest, mut äänestä. Reiskalla ku on sellane staili, et se lyftaa penkkii ja tsungaa samalla jotain tangoo. Kerran se pumppas sadalkuudelkybäl kolmosii ja tsungas: ”tango merellä soi… ja se soi ja se soi…” ja sit sen apinaote lipsahti. Tanko muljahti kämmenien yli just ku se oli lyftaamassa sitä ylös. Snadi jymäys vaan kuulu, ku satakuuskyt kiloo rautaa putos raakana Reiskan tynnyririnnalle. Vaikka matka ei ollu pitkä, ku Reiskan rinta sallii vaan semmosen viidentoist sentin liikkeen, otti se sen verran eetuu, et Reiska piti pari päivää huilia treeneistä. Tavis heebo olis varmaan slyytannu sprägäämisen fäärdisti semmosest stöttiksestä.
Mä bankkasin Reiskaa sen leveelle trapetsille ja heitin: ”No, mitä Reiska?”
Reiska on aina hemmetin hyväntuulinen starbu ja niin se nytkin vetäs koko leegorivin esiin ja moikkas: ”No, kato, kato. Buli-Ollihan se siinä. Mä luulin et hyttynen pisti mua hartiaan.” Se nimitteli aina mua Buli-Olliks, ku se on sen mielestä hyvä gägi. Mä hain mokan ja possun ja tsittasin Reiskan pöytään. ”No ootsä kondiksessa?” Mä kysyin. ”Jebulis. Mullahan on kato semmonen kondis, et mä en nykyään väsy ollenkaan. Mä vedän timman treenin ja sit mä vaa kyllästyn ja on pakko lähtee vekka salilta. Bonjaatsä?” Valehteli Reiska kliffasti. ”Mä olin eilen hierojalla, ku niskat tuppaa menee jumiin.” Mä valutin mokkaa nenän alle ja kysyin sitten. ”Missä sä käyt möyhentäjällä?” Reiska tunki possunjämät lärviinsä ja alko bamlaa. ” Mä oon jo vuosia käyny Iiriksessä. Ne on tosi ammattireiskoja, ku ne tsiigaa handuilla, eikä öögilla.
Ne on kato sokeita, tai öögavammasii.” Reiska heilautti olkapäätään, joka oli buli ku kloddin pää. Sit se jatko skiiaamist. ”Joskus vuosii sitte, mä kävin ekakertaa tos Puniksessa, yhellä sokeella hierojalla. Ku mä rupesin riisuu skjordaa vekka, ni mä hiffasin sen starbun seinällä semmosen huoneentaulun. Siinä bluggas: Olen täysin sokea hieroja, jos näen vähääkään, saat rahat takaisin. Mä olin aika äimänä ja se starbu varmaan hiffas, et mä bluggasin sen tekstin. Se sano mulle: ”Taisit lukea sen huoneentaulun?” No, pakko mun oli myöntää, et näin on. Sit se jatko. ”Voin vakuuttaa sulle, että et saa rahojasi takasin”. Sen starbun öögat oli kato jääny ulkomaille kriguhommissa, jossain Karhumäen flaidiksissa Karjalan kannaksella. Se oli ollu Ässä-rykmentin jehuja. Se oli hemmetin hyvä hieroja. Mä kävin sillä niin kauan, ku se dyykkas galsaan skrubuun.”
Me tsitattiin siinä Rinta-Reiskan kanssa varmaan toista tuntii ja bamlattii maailmaa kondiksee. Reiska on kliffa starbu, se bungas munki mokan ja munkin.
Näillä mennää taas, minnaili OlliBull, nakuklabbi Valkan kundi.

SLAMY facebook
Kategoriat
- Arkisto
- Blogeja
- Blogi Anja Rantamäki
- Blogi Erkki Puumalainen
- Blogi Hannu Seppä
- Blogi Jaakko Koroma
- Blogi Lasse Liemola
- Blogi Matti Inha
- Blogi Mira Mink
- Blogi Olli Anikari
- Blogi Olli Havu
- Blogi Pekka Sauri
- Blogi Sami Garam
- Fotot
- Gamlat fotot
- Haastattelut
- Hedari
- Jukka-Pekka Wuorikoski
- Kaupungiosat
- Kolumnit
- Päivä pilalla
- Runoja Harri Hertell
- Runoja Matti Laitinen
- Runoja Timo Pekka Asikainen
- SlangiNyt
- Timo Pekka asikainen
- Tsennaaks Stadii?
- Vaalifönäri
- Videot
- Viikon funtsaus
- Viikon Makke
Arkisto
- kesäkuu 2026 (1)
- maaliskuu 2023 (31)
- helmikuu 2023 (43)
- tammikuu 2023 (51)
- joulukuu 2022 (53)
- marraskuu 2022 (61)
- lokakuu 2022 (60)
- syyskuu 2022 (54)
- elokuu 2022 (37)
- kesäkuu 2022 (13)
- toukokuu 2022 (75)
- huhtikuu 2022 (60)
- maaliskuu 2022 (65)
- helmikuu 2022 (64)
- tammikuu 2022 (3)
- joulukuu 2021 (8)
- lokakuu 2021 (31)
- syyskuu 2021 (52)
- elokuu 2021 (66)
- heinäkuu 2021 (23)
- kesäkuu 2021 (65)
- toukokuu 2021 (94)
- huhtikuu 2021 (77)
- maaliskuu 2021 (70)
- helmikuu 2021 (76)
- tammikuu 2021 (105)
- joulukuu 2020 (66)
- marraskuu 2020 (73)
- lokakuu 2020 (97)
- syyskuu 2020 (67)
- elokuu 2020 (96)
- kesäkuu 2020 (70)
- toukokuu 2020 (95)
- huhtikuu 2020 (78)
- maaliskuu 2020 (75)
- helmikuu 2020 (86)
- tammikuu 2020 (71)
- joulukuu 2019 (72)
- marraskuu 2019 (107)
- lokakuu 2019 (69)
- syyskuu 2019 (78)
- elokuu 2019 (79)
- heinäkuu 2019 (23)
- kesäkuu 2019 (82)
- toukokuu 2019 (82)
- huhtikuu 2019 (93)
- maaliskuu 2019 (109)
- helmikuu 2019 (77)
- tammikuu 2019 (76)
- joulukuu 2018 (100)
- marraskuu 2018 (70)
- lokakuu 2018 (73)
- syyskuu 2018 (110)
- elokuu 2018 (94)
- heinäkuu 2018 (77)
- kesäkuu 2018 (24)
- toukokuu 2018 (84)
- huhtikuu 2018 (89)
- maaliskuu 2018 (101)
- helmikuu 2018 (84)
- tammikuu 2018 (34)
- joulukuu 2017 (92)
- marraskuu 2017 (90)
- lokakuu 2017 (86)
- syyskuu 2017 (102)
- elokuu 2017 (80)
- heinäkuu 2017 (23)
- kesäkuu 2017 (84)
- toukokuu 2017 (95)
- huhtikuu 2017 (98)
- maaliskuu 2017 (93)
- helmikuu 2017 (96)
- tammikuu 2017 (96)
- joulukuu 2016 (118)
- marraskuu 2016 (96)
- lokakuu 2016 (135)
- syyskuu 2016 (106)
- elokuu 2016 (53)
- heinäkuu 2016 (18)
- kesäkuu 2016 (87)
- toukokuu 2016 (100)
- huhtikuu 2016 (138)
- maaliskuu 2016 (109)
- helmikuu 2016 (111)
- tammikuu 2016 (145)
- joulukuu 2015 (105)
- marraskuu 2015 (113)
- lokakuu 2015 (119)
- syyskuu 2015 (92)
- elokuu 2015 (95)
- heinäkuu 2015 (3)
- kesäkuu 2015 (93)
- toukokuu 2015 (145)
- huhtikuu 2015 (94)
- maaliskuu 2015 (92)
- helmikuu 2015 (90)
- tammikuu 2015 (106)
- joulukuu 2014 (45)
- marraskuu 2014 (70)
- lokakuu 2014 (87)
- syyskuu 2014 (86)
- elokuu 2014 (15)
-
Uusimmat artikkelit
- ETKOT 2 25.06.2026
- Hedari | pääkirjoitus 19.03.2023
- PRAHAN KATUJA DALLAAMASSA 19.03.2023
- Mun faijan systeri Somerolla 19.03.2023
- Viikon Makke 19.03.2023