Tulin, näin ja olen vieläkin (3)

Tuli sitten syksy -59 ja aika aloittaa skole. Joulukuussa födanneena olin skolen alkaessa 6-vuotias ujo ja arka pikkukundi.

Faija lähti roudaamaan mua aamupäivällä kohti Pohjois-Haagaa (asuttiin Eteläpuolella mutta lähempänä Tolarin kansista kuin Haagan vanhaa vastaavaa). Matkaa oli vajaa kilsa ja se me tietty dallattin kimpassa. Yöllä oli tullu vodaa ja lätäköitä oli hiekkatiellä jonkin verran.

Skolessa etsittiin oma luokka ja sieltä platsi tsitattavaksi. Open nimi oli Kaisa Vilonen ja se aloitti kertomalla nimensä ja utsimalla meidän nimet. Vanhemmat oli paikalla ekan timman, jonka jälkeen ne singras vek.

Siinä sitte treenattiin viittaamista ja vastaamista, välitunnille menoa ja takas inee tulemista. Käytiin skruudaamassa skolen ruokalassa ja muutenkin yritettiin klaaraa eka päivä. Siinähän se meni eka päivä ja sitten lähettiin himaan.

Dallasin tutun skutsin läpi himahaussin takaportin kautta pihalle polleena ku mikä. Piti elvistellä pikkusyrralle ja -broidille koululaisen tulleen himaan. Siitä alkoi mun 13 vuoden skoleputki.

Timo R. W. ”Buli” Tuominen

Kategoria(t): Arkisto. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *