Ante ja Ale bunkkas Walhallankartsan höörnillä. Mut sit nää kundit ja useempikin sieltä, alko viihtyyn Runskin skikkarilla. Siitä mä nää kundt sit opin tsennaan.. Alen mutsi oli yks Suomen lesatuimpii kirjailijoita, Eila Pennanen. Anten bulein meriittii oli, et sen broidi Tapi, oli junnujen mestari knekkauksessa, mut niitten keskinäiset matsi kehässä, Ante kuiteski yleensä finnas. Kumpiki kundi on kyl jo nyt skolannu vek.
Se oli yks syyskuun -64 ilta, ku tsitattiin Elitessä. Muutama kundi ja kimma. Sit joku alko pamlaan, et se kaihos tota Lappii ja varsinki Norjan Tromssaa ja niitä maisemii. Parin ginin jälkeen tää kaipuu sit iski meihin kolmeenki. Kaveerattiin, et annetaan kunnarit, et tältä troikalta irtoo joku kliffa summa killaa, tän redun pääomaks. Mut sit, niinku snadisti kyl heti studattiin, niin Ante kuulutti ennen Mäntsälää, et sippi.
Mä tsombasin ekaks tonne Ouluun meitsin Simca tonnii ja sit Ante yöllä Rovaniemelle. Alelta ku ei löytyny tota settii, niin se skulas sit kartturii. Mä koitin vetää tota zetaa takapritsillä, ku Ante braijas Timo Mäkistä. Mut ei tullu koisu öögaan, ku toi Simca veti sivusladdii enemmän ku keula edellä.
Sit tsiigattiin Saanaa. Mut noi Haltin häät oli jo kyllä förpii. Sit ku päästiin Norgeen niin mä tsiigasin yhellä bensiksellä Simcan öljystidii ja hokasin, et tää Simca tonni onki kliffa biili, ku sen tää öljylevelli sen ku vaan nousee, ja tää öljy on ku kuohugredaa.
Hiffattiin, et täällä Norgessa onki tää gaso aika halpaa. Kaveerasin bensiskaiffarille, et duunaa täyteen ja näytin mittarii. No tää kundi kyl snadisti tsiigas, mut sit se vaan lykkäs gasoo tuleen. No, sit ku Simca lähti kletraan yhtä bulii bärtsii, niin sen styrkka sluuttas yhtäkkii. Pakkii vaan takas sille bensikselle.
No, tää halpa gaso oliki tietty diisselii. Lykättiin Simcan tankillinen diisselii sit vuonoon. Ja sit tyyristä bensaa ineen. No, sit ku päästiin Tromssan sillan yli centrumiin, niin alettiin tsögaan deltsimestaa. Sit kyl pian hiffattiin, et tää redusiissoni oli jo menny ja nää mestatki duunattu jo kaikki poseen.
Ante sit kummiski hoiti tän yhen deltsialueen dörtsin auki ja skuffattiin fiude yhen mökin viekkuun. Bykkattiin snadi harjadeltsi kondikseen ja treenattiin alkaa koisii. Mut st, vaik oli sopu, niin ei se sopu kummiskaan duunannu tota tillaa yhtään lisää.
Sit taas Ante handlas tänki keissin ja brekkas tän lomamökin takafönarin ja kundit siitä ineen ja alko olotaso klifffasti petraan. Sit hiffattiin myöhemmin, et miks tää meitsin Simcan öljystidi näytti, et öljypinta vaan kletras ylemmäks. No, ku tän fiuden koneen kansi oli halki, niin oli helppo hokaa, et toi jäähdytysvoda nosti tätä öljyn pintaa. Himaan kuiteski takas päästiin.
Jaakko Koroma
