LITRA MARKKINAPALLOJA?
Nakkikiskalla:
– Mitä sais olla?
– Mitä sais olla, mitä sais olla, litra markkinapalloja.
– Ei mull oo sellasii, mullon vaa nakkeja.
– Mitäs sit esiinnyt ku tavaratalokauppias…
Tää sketsi esitettii Lintsillä Vihree Oksa kevätiloittelussa vuonna 1955. Skrivaaja todennäköisesti Erkki-Mikael Salmi, jonka jengi tsennas Isaskar Kaihomieli Keturin bloggaajana Apu-lehdessä.
Vihree Oksa pyöri Lintsillä 14 vuotta joka kevät ja tsennattii uusien kykyjen lanseeraajana. Sieltä alko monen nykystaran tähtibaana. Mä sjungasin siellä Ramblin Cowboys triolla samana vuonna ku toi nakkisketsi esitettii. Meitä muita oli mm Fakiiri Kronblom ”suolaa, suolaa”, trapetsitaiturit Nokipoika ja Poika, nuoret Härmän Häijyt ja Sirkiän Huuliharpputrio. Brita Koivunen sjungas Oli Hämeen kvintetin solistina.
Vihree Oksa revyytä pyöritti Helsingin Sanomalehtimies yhdistys joka tahko fyrkkaa ku sirkusteltta täytty jengistä. Homma slyytas ku verottaja pisti hommalle huviveron ja yhdistys sai persuksilleen 1,5 miljoonaa markkaa.
Litra markkinapalloja kuvaa hyvin tämän päivän torihandelia jossa kappaletavaraa blisataa tilavuusmitalla. Litra herneitä, litra kanttarelleja, litra mansikoita jne. Litra on nestemitta jolla slumpataa bensaa, brenkkuu, maitoo, vodaa ja muita nesteitä.

Jos jengi haluu et niitä ”kusetetaan”, niin herneitä saa slumppaa / litra, nestemitalla?, foto: Lasse L
Missään muualla EU:ssa ei blisata kappalekamaa litroittain? Kaikki marjat ja sienet slumpataa kotimaassa keräilijöiltä ja tuottajilta kilottain. Kaikki tuontimarjat ja sienet niinikää kilottain.

Ainakin yks myyjä Stadissa myy herneitä kilottain (kg), kuten kaikkien muiden EU-maiden myyjät, foto: Lasse L
Sosiaalisess mediass jengi kertoo kuinka heitä on huijattu marjoissa ja sienissä – litrakaupassa. Hagiksen tortsan myyjä sai nimeltä mainiten kunnon sapiskat.
Litra tulis yksiselitteisest kieltää kappaletavaran blisaamises. Miks kuluttajabyrokraatit ei puutu tähän? Haloo Kuningaskuluttaja, mars mars tortsalle!
Funtsii
Lasse Liemola