Knekkausta Stadissa…

Pikku kundina, tsiigattiin faijan kera Vanhassa Messuhallissa, knekkausmaaotteluja. Tää Messis oli yleensä finaaliinblisattu ja fiilari venaava, jo timmaa ennen matsien starttii. Meitsin vakkarimesta staijas knekkaussaliin tulodörtsin lähellä. Tää siks, ku pikkukundista oli huisin jänskää päästä stondaan ja väijyyn, näitten idoolien ryhmittymistä ineendallausta varten.

Ku nyt tätäki funtsin, niin nää maajoukkueboksarit stondas jonossa vierekkäin, enneen ineenmarssii. Oli ihan iisii hiffaa, ku nää sporttikundit, skäfästi salaa, lottos tulevaa vastustajaa. Bulein duuni oli pitää pokka styrkkana, et sai jo tässä vaiheessa, toisen byysat tutiseen.

Sit jos oikein minnaan, niin pamahti toi Gladiaattoreiden marssi, tai joku tämmönen, ämyreistä ja nää knekkaajat, kärpässarjalaisista hevikundeihin, dallas tahdissa kohti köysineliöö, esiteltäväks. Maitten flagat jengien kapujen handuissa, stondas nää maajpokkue jengit kehässä, vastapäätä toisiaan. Sit joku dorga puhe. Ja kansallishymnit. Oli bulin sporttisfestin tuntuu. Tää Israelin jengi oli snadisti arabivoittoista, nimiä tsiigaa. Aina kans funtsin, et juutalaiset spaaras niitten kuuppaa varmalla bulimpiin ja tärkeempiin juitsuihin.

Kundit varmalla minnaa tän Sysmän Ossi Palvaliinin, Kootan broidikset, Jomi Limmosen, Ripa Luukkosen, Jarkki Berglöfin, Isi Niinivuori Forssasta, Purtsi Purhosen, Kurre Matsonin. Sit yks hämy kundi Pohjanmaalta, yks Nisula. Tää kundi oli laiha, ku kerjäläisen tselinnartsa. Varmalla lähes pari metrii. Habitus ku uskonsa meneettäneellä lahkosaarnaajalla.

Oli maaottelu DDR:ää vastaan. Itäsaku oli joku mitalisti MM-tasolla. Nisulalla eka edustusmatsi. Saku hööki ja Nisula otti fiksusti pakkii. Kaikki katsomojengissä studas, et varmalla Nisulan muden kundi, ottaa lukuu jo ekan minsan sisällä. En nyt jaksa muistaa, et vetiks Nisula tän sakemannin pari kertaa kanveesiinki tai duunasko se teknisen tyrmäyksen, mut tää Nisula sen matsin kuiteski finnas. Jengi Messiksessä ulvo riemuu.

Tää pitkä Härmän kundi sit delas jossain bilikatrabelssissa. Mut bulein fiilari tälle snadille kundille, meitsille jäi, ku pysty tsiigaan yläfönareista, miten skoudet dallas Messiksen katsilla, ettei jengi kletrannu sinne, tsiigaan pommilla matseja.

Jaakko Koroma

Kategoria(t): Arkisto, Blogi Jaakko Koroma. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *