Jätteiden lajittelumahdollisuudet paranevat ensi vuonna, kun pääkaupunkiseudun 40 pisteessä aloitetaan muovin keräys. Lisäksi asin lajittelu helpottuu, kun ensi vuoden alusta alkaen värilliset ja värittömät lasipullot ja -purkit voi kierrätyspisteissäkin laittaa samaan astiaan.
Lasijäte lajitellaan erilleen pakkauslasin käsittelylaitoksella. Tämä myös vähentää keräystyötä ja kustannuksia. Yhteistyöstä pakkausjätteiden keräyksen järjestämisestä HSY:n toimialueella pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella ovat sopineet Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kesäkuun lopulla.
Yhteistyösopimuksen myötä Helsingin seudun ympäristöpalvelujen, HSY:n 133 kierrätyspistettä liitetään osaksi Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n ekopisteverkostoa ensi vuoden alusta.
Kierrätyspisteverkosto säilyy edelleen kattavana pääkaupunkiseudulla
Kaikissa pisteissä kerätään lasipakkauksia, pahvi- ja kartonkipakkauksia, kuten maito- ja mehupurkkeja ja pienmetallia eli muun muassa metallipurkkeja. Lisäksi 40 pisteessä käynnistyy vuodenvaihteessa muovipakkausjätteen keräys. Paperin ja vaatteiden keräys HSY:n kierrätyspisteissä jatkuu nykyisellä tavalla.
RINKI Oy:n ja HSY:n sopimus on seurausta viime kesänä voimaan tulleesta pakkausasetuksesta, jonka myötä vastuu kuluttajapakkausten kierrätyksestä ja keräämisestä siirtyi pakkausten tuottajille eli kaupalle ja teollisuudelle.
Pakkausten tuottajien on kerättävä koko Suomen alueella pahvi- ja kartonki-, metalli- ja lasipakkauksia vähintään 1 850 pisteessä ja muovipakkauksia 500 pisteessä. Keräysverkoston toiminta alkaa tammikuun 2016 alusta.
Lisää aiheesta
HSY
Ympäristötaiteilija Kaisa Salmen kriittinen teos vuodelta 2010 Narinkkatorilla. Helsinkiläinen tuottaa vuodessa satoja kiloa kotitalousjätettä, josta 26 kiloa on vaikeasti hävitettävää muovia.

