Tänään treffataan muutaman Tölikän Paskalössin friidun ja kundin kera Hobbyn landella. Hobby budjaa kesikset vanhaa Ruukin hyyrytorppaa Kiskon Kurkelassa. Pytinki on duunattu parisataa vuotta sitten. Tän mestan pitsku on just sitä stailii, ku moni minnaa mummon ja vaarin himaa silloin, ku koko kesis staijattiin niitten kera landella.
Tää Hobby on herkkä taiteellinen sielu. Monena kesänä on tullu tsiduleerattu sen näyttelyitä Karjalohjalla ja Kiskon taidemakasiinissa. Tää Hobby on kans bulin kotsan lyftauksen arvoinen kundi. Moneltako meiltä kundilta ois onnannu klaaraa ypö, kolmen skäfän skloddin fämilii.
Mut meidän jengin kulttuuriin, ei tällanen kaihoilu kyl tsittaa. Mut Hobby hei, älä tykkää doolig. Tänään treffataan.
Jaakko Koroma
– – – –
… jatkoa
Eilen Kärkelän ruukin höörnillä frysattiin, ku toi vetin pasaati veti täysillä polarista. Pari klasarii kuohuvaa jeesas sit kummasti. Tsiigattiin Hobbyn vinkkuköynnösten kondista. Snadii oli toi rypäleen kukinta ollu. Lotottiin, et toi syksyn vinkkumäärän kera ei oo hurraamista.
Sit dallattiin mökin tupaan vetään lämpöö. Snadisti tää alakulo, ton sään suhteen häippäs, ku hiffas tän serviisin, mitä Hoppyn mielitietty oli byggannu safkaks. En nyt jaksa mitään menuu tähän skrivaa. Toteen vaan, et oli duunattu pöytä koreaks, eikä saletisti mikskään Pohjois-Koreaks.
Jaakko Koroma
