Arkkitehti Alvar Aallon suunnittelema Finlandia-talo on rakennettu 70-luvulla, jolloin energiatehokkuuden ajattelu ei vielä ollut nykyisellä tasolla. 1970-luvun alussa rakennetut rakennukset kuluttavat energiaa reilusti nykyisin rakennettaviin taloihin verrattuna. Finlandia-talossa on kuitenkin panostettu vahvasti ympäristö- ja energia-asioihin jo vuosien ajan.
Talon fyysisiä rakenteita on kohennettu esimerkiksi ikkunalasien vaihdolla ja ikkunoiden tiivistämisellä. Työ jatkuu edelleen.
Finlandia-talo on valinnut ekoystävällisen energiavaihtoehdon kaikkiin tiloihin ja sitoutunut vihreän linjan noudattamiseen kaikessa toiminnassaan. Valaistus on toteutettu pääosin energiansäästö- ja led-lampuilla. Myös veden säästö on huomioitu.
Kaukolämmön ja sähkön kulutusta vähennetty huomattavasti
Viimeisten vuosien aikana talossa on vähennetty kaukolämmön kulutusta 45 prosentilla ja sähkön kulutusta noin 30 prosentilla uuden Veranda-osion valmistumisesta huolimatta. Euroissa nämä uudistukset ovat tuoneet satojen tuhansien eurojen säästöt.
Finlandia-talossa on toteutettu kokonaisvaltainen toimintakulttuurin muutos ja talon henkilöstö on vahvasti sitoutettu mukaan ympäristöasioiden huomioimiseen kaikessa toiminnassaan. Finlandia-talon tuotannonohjausjärjestelmässä on tarkat tapahtumakohtaiset tiedot mm. tilaisuuksien väkimäärästä, tilaisuuden luonteesta ja kellonajoista. Näiden tietojen mukaan ohjataan mm. valaistusta, lämmitystä sekä suunnitellaan esimerkiksi jätteiden lajittelua mahdollisimman energiatehokkaasti jokaisen tilaisuuden mukaan.
Finlandia-talo selvittää kaupungin kanssa mahdollisuudesta asentaa aurinkopaneelit Finlandia-talon katolle.

