Pappien pesulassa

Helsingin keskustassa Torikortteleissa (Unioninkatu 25) toimi Pappien Pesula pääsiäistä edeltävällä viikolla.

pappien-pesula

Pääkaupunkiseudun papit pesivät siellä kansalaisten jalkoja. Idea pesulasta lähti pappien omasta Facebook-ryhmästä jossa mietittiin miten pääsiäisen voisi tuoda hauskalla ja erikoisella tavalla ihmisten arkeen. Idea on ainutlaatuinen maailmassa. Kiirastorstaina Jeesus pesi opetuslastensa jalat viimeisellä ehtoollisella.

viimeinen-ehtoollinen-pappien-pesula2

Viimeinen ehtoollinen – huomaa jalkojen pesuvati

Kun lähestyimme pesulaa näyteikkunassa jo vinkattiin tulemaan sisälle. Vastaanotto oli hyvin lämmin ja ystävällinen. Sitten vaan kengät ja sukat pois ja lauteille sittaamaan. Istumapaikka muistutti saunan lauteita ja oli varta vasten tehty tätä tapahtumaa varten. Ensin jalat liotettiiin suolavedessä, sitten pestiin ja kuivattiin – lopuksi hierottiin jalkoihin vielä kosteusvoidetta.

Jalkojen pesua Pappien pesulassa

Oman jalanpesijäni oli Hannu, joka on tehnyt yhdeksän vuotta Sosiaaliseen mediaan liittyviä töitä Kirkkohallituksessa; nimesin hänet heti some-papiksi. Hannu kertoi että kirkko on vahvasti mukana mm. Suomi24-sivustolla ja lähes jokaisella seurakunnalla on omat Facebook-sivut. Viime kesänä riparilaiset ottivat somen haltuun ja Instagramissa levisi riparifotoja hashtagilla #ripari14. Tänä vuonna tämä aiotaan ottaa entistä vahvemmin riparilla mukaan. Pappien omassakin Facebook-ryhmässä on jo kaksi-kolmasosaa Suomen papeista.

Pesula sai myönteistä palautetta ja tämä kokeilu ei varmastikaan jää tähän. Jalkoja pestiin tapahtuman aikana tasaiseen tahtiin satoja jalkoja päivässä – luppoaikaa papeille ei paljon jäänyt. Tempaukseen otti osaa 30 vapaaehtoista pappia.

Kun papit kuulivat että olemme verkkolehti Slämystä; eräs pappi innostui laulamaan Frendi sä kersojen -biisiä.

FRENDI SÄ KERSOJEN (Alkup. Ystävä sä lapsien)
Frendi sä kersojen
tsiigaa muhun snadihin.
Ku mä dallaan pitkin Stadii
tunnen et oon aika snadi.
Flaksii aina joskus on
skloddi ihan suojaton.

Jesse, sä oot tosi jees
ku oot himaa suojelees.
Jeesaa mutsii sekä fatsii
ettei ne taas ota matsii.
Frendi sä kersojen
skäfää jelpi smailaten.

Jesse ,et sä viitti pliis
kyylää vähä meitä siis.
Oot nii nasta jos sä jaksat
meille antaa vielä safkat.
Anna meijän treffata
frendit taivaan himassa.

”Stadinnos”: Sami Garam
Alkup. sanat: 1. säkeistö tuntematon,
2. ja 3. Siri Dahlqwist
Säv. Ivar Widéen

Teksti: Johanna Kujanpää
Kuvat: Merryt Santanen

Kategoria(t): Arkisto Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *