Mikä oli Beatlesien ensimmäinen Yhdysvalloissa listaykköseksi noussut levy? Entä mitä lättyä John Lennon kuunteli fiudessaan vuonna 1967 matkalla maailman ensimmäiseen suoraan sateliittitelevisiolähetykseen, missä 360 miljoonaa katsojaa näki ja kuuli ensi kertaa Beatlesien hitin All You Need is Love? Tässä tyypillisiä kysymyksiä, mihin Munkan kundi, Joke Linnamaa tietää lonkalta oikeat vastaukset. Kerron ne tämän stoorin lopussa.
Stadista ei taatusti löydy ketään suurten ikäluokkien edustajaa, joka ei olisi kuullut Stadin Säkistä. Paljasklabbinen Stadin kundi Munkasta on tehnyt komean uran tiskijukkana ja radiojuontajana. Vuonna 2005 hän oli itseoikeutettu valinta ensimmäisenä ”Radio Hall Of Fame” persoonagalleriaan Pullakuskien, Outi Popin ja Markus Heikkilän kanssa.
Vuonna 1947 föddannut Joke varttui Munkassa ja skrivasi stuiduksi Munkan yhteiskolesta. Hän oppi bamlaamaan englantia Cambridge Universityssä kesinä 1963 ja 64. Riikinruotsikin tarttui Stadinkundiin luudatessaan vajaat 4 kk Eteläsveduissa duuniharjoittelussa.
Tiskijukan uransa Joke aloitti Kauppakorkeakoulun oppilaskunnan ohjelmapäällikkönä marraskuussa 1968. Liki 50-vuotta kestänyt komea ura jatkuu yhä retrotiskijukkakeikkoina. Niistä ajankohtaisin on viime syksynä startannut ja Bottan valloittanut retrodisko ”Night Fever Goes Botta”.
Tämän päivän Stadi tarjoaa suurille ikäluokille paljon tuttua nuoruuden musaa. Back to the Sixteens tapahtumat, klubi-illat Cafe Pirittassa, K-50 diskot Königissä jne. Säkki on olennainen osa tätä nostalgiaa ja ottaa iloisena vastaan tarjotut keikat. Hän on mies, joka osaa nostattaa fiiliksiä. Vaikka lopullinen musainnostus jysähti Säkkiin yhä kovasti diggaamansa Beatlesmusan myötä, soittaa hän lättyjä yleisöä varten. Kokenut DJ näkee nopeasti, millainen musa jengiin uppoaa. Tämä tärkeä taito on jalostunut live dj:n ja radio dj:n duunissa, missä yleisö äänestää klabeillaan. Suomalaisen DJ-kulttuurin uranuurtajana Joke muistaa myös ne ajat, jolloin muusikot eivät edes moikanneet tiskijukkia. Heidät koettiin leivän vieviksi kilpailijoiksi. Tänä päivänä Joke ja artistit ovat bestiksiä
Vaikka stadilaiset oppivat tuntemaan Säkin lopullisesti vasta Radio Ykkösen myötä 80-luvun puolivälissä, ei mies tullut eetteriin ilman radiokokemusta. Joke skoutattiin Ylen Radio-ohjelmiin toisen Stadin kundin, Klaus Thomassonin kaveriksi vuonna 1980. Kaksikon musaproggiksessa Joke soitti popin klassikkoja ja Klasun komiikka sittasi hienosti Joken heittoihin. Näihin proggiksiin Joke toi ensimmäistä kertaa ”jinglet” eli lyhyet äänipätkät. Viisi vuotta myöhemmin Jokelta tutut jinglet tulivat tutuiksi kaupallisten radioasemien myötä.
Joke toimitti ohjelmiaan Ylelle 3 vuotta. Freelancerin viimeiseksi työksi Yleisradiolle Joke duunasi vuonna 1983 neliosaisen Hurriganes-historia dokkarisarjan. Se oli Säkille mieluisa duuni. Olihan hän toiminut Hurriganesien kiertuemanagerina Ruotsin ja ulkomaiden rundeilla 1975-80.
Vuonna 1985 Mape Veijalainen houkutteli Joken uuteen stadilaiseen kaupalliseen radioasemaan, Radio Ykköseen. Joken toimenkuvaan kuului juontoduunien lisäksi musakirjaston kasaaminen. Pian Säkki huomasi olevansa myös ohjelmapäällikkö. Me kaikki Ettania kuunnelleet stadilaiset muistamme Bonanza-jinglen, joka soi aina ennen Säkin supersuositun iltapäiväproggiksen alkua. Hyvän musan lisäksi jengi diggasi Joken huulista. Mies osasi todella skriinata myös itselleen. ”Voisko joku tulla sahaamaan tähän pöytään aukon mun vatsalle, että ylettyisin paremmin noihin jingleihin”, heitti Joke eetteriin. Samalla huumorillaan Joke osallistui myös kustannettuun ohjelmaan ”Säkistä Sukaksi”. Kilpaileva Radio Citykin sai tunnustaa Joken karisman, kun Säkin lauantai-iltapäivien ”Oldies But Goldies” nousi nopeasti Stadin kuuntelulistan kärkeen.
Radio Ykkösen stoori päättyi joulukuussa 1995 ja totta kai Joke oli se mies, joka sai kunnian toimittaa aseman viimeisen lähetyksen. Ettanin jälkeen Joke kuului paikallisradio U103 perustajiin. Sävelradioasema musaprofiileineen oli suunnattu suurten ikäluokkien stadilaisille. Joke oli juontoduunien ohessa jälleen kasaamassa musakirjastoa. Sama tahti jatkui urheiluradioasema Sport FM:ssä, jossa Säkki kunnostautui myös moottoriurheilun asiantuntevana toimittajana.
Joken palveluita on käytetty myös hiihdon MM-kisoissa 1978, 1989 ja 2001 sekä lätkän MM-skaboissa 1991, 1997 ja 2003. Joke duunasi kondikseen kisojen musamaailman. Mika Nimeisen tehdessä maaliin, soi Hartwall Areenan ämyreistä ”Veikko Nieminen”. Yleisurheilun MM-kisoissa 2005 Joke isännöi tyylikkäästi kisatorilla päälavan showtapahtumat haastatteluineen. Koska itsekin osallistuin lavatouhuun yleisurheilukysymysten juontajana sain kokea Jokesta lähtevän karisman. Haastatteluvuoroaan odottanut kolmiloikan maailmanennätysmies Jonathan Edwards kysyi minulta, kuka on tuo viihteen ammattilainen? Kerroin lyhyesti Joken taustan ja mestariloikkija jatkoi, että mukavaa päästä turisemaan karismaattisen juontajan vieraaksi.
Silloin ymmärsin mitä Joke tarkoittaa motollaan: ”Ääni on aktiivinen ystävä”.
Kun Robert Lappalainen toi vakioautot skabaamaan Suvilahteen ja Sörkan rantatielle, oli Joke varma valinta kuuluttajaksi. Joke saattoi stikata froogiksen: Kuinka monta Deetä on Bonanzassa. Jengi repesi kun Säkki työnsi soimaan jinglen: ”Dattada dattada dattada dattada dattada daa daa, dattada dattada dattada dattada dattada dattada dattada dattada daa”.
Joken radiovapaaseen jaksoon 2004-2006 osui myös eräs syksyinen ilta Helsingin jäähallin kahviossa HIFK:n kotimatsin erätauolla. Olin silloin Nelosella duunissa ja Joke kysyi, olisiko mitään duuninpoikasta tiedossa. Tiesin, että kanava hakee selostajaa lähettämälleen Ratamoottoripyörien MM-sarjalle. Annoin urheilupomon numeron ja Joke soitti siltä istumalta. Tuloksena kauden kestänyt selostusdiili yhdessä kommentaattori Matti Kiiverin kanssa. Joken valinnalla haettiin tunnelman ja jännityksen luomista.
Jokea voitte tulla moikkaamaan Bottalle seuraavan kerran perjantai-iltana 20.3. Hän pistää jengin joraamaan yhdessä toisen legendaarisen tiskijukan, DJ Börjen kanssa. Ja lopuksi vastaukset alun froogiksiin. Beatlesien eka listaykkönen jenkeissä oli I Wanna Hold Your Hand ja John Lennon kuunteli fiudessaan Procol Harumin debyyttisinkkua ”A Whiter Shade Of Pale”.
Ari Wiskari

