Nyt ku funtsin, se oli vuos 1950, ku mutsi nappas nua handusta ja pamlas, et nyt tää pikkukundi alkaa noi maisterinuraan johtavat skoleopinnot. No, ekaks mä tietty aloin repii handuu sen handusta, ettei pitskun kundit sitä hiffais. Mut, niin sit vaan dallattiin Lapparin kansiksen päädörtsistä ineen. Kletrattiin tokaan kertsiin ja yhen snadin fedupöydän eteen. Siinä sit sittas yks nutturapäinen ikäneitsyt ja buukkas mut ineen sinne skoleen.
Sit ku kesis oli förpii, niin ekana skolepäivä aamuna, mutsi sit roudas mut Lappariin. Anto oordingit, et mitä kartsoja sai dallaa ja mitä ei. Yks kartsa oli senaikasen byggameastan, Domus Akademikan, viereinen kartsa. No, ku jos sitä dallas, niin joutu luudaan ton stokespoorin yli, et pääsi fedusteppejä myöten kletraan Malminrinteenkartsalle. Mutsi valisti, et tätä reittii et sit konsa kyl suosi, ku just snadisti aiemmin, stoke oli suhannu yhen snadin kundin klabbien yli ja se vietiin Mariaan, mut se kuiteski myöhemmin siellä delas.
Napaluokkalaiset kävi kaikki aamuhugii skolea, mut sit tokalla meitsiki joutu iltahugiin, ku Töölö oli niin skloddirikas, et tää skole oli ihan fulsat.
No, mun skolereitti oli tää, et ekaks Sammonkartsaa alas Meklulle, siitä ton Arkadian oparin ohi, Hietaniemenkartsan Esson vierestä Leppäsuon skiditarhan viertä. Sitte tuli yks blummatarha, jonne roudattiin jätepapruu, et sit ku oli jotain melkein tuhat kiloo roudannu, niin sai klokun. Sit siitä Lapparinkartsalle ja skoleen.
Sit vielä yks pointti. Ton Domus Akademikan byggameastan sossuitilana staijas yks skeidakoppi. Aamusin mä joskus funtsin, ku sen dörtsit oli levällään, et miks nää mustakeltaset lotionituubit, joka aamu staijjas siinä koijassa. Sit myöhemmin bulit kundit anto vinkkii, et tää groteski pömpeli oli sellanen halimeasta, ku äijä etsi toista äijää, jos se kaihos vaik tota hellyyttä. Mä sit aina kyl funtsin, et oliks tollanen nyt sit mukamas joteski mitään södee.
Jaakko Koroma

