Ollaaks me vika slangisukupolvi?

Eilen taas sain huomata, miten vaikeeksi ja sekavaksi tämä Stadin slangin ymmärtäminen ja muutenkin käyttäminen on mennyt. Kyse oli sanasta BAISLARI.

Tämän sanan merkitystä setvittiin usean Slangisanakirjan avulla. Ja kuinka ollakkaan, ja miten sattuikaan, tämä ainakin minulle ihka outo sana, tulkittiin näitten fariseusten, lue kirjanoppineiden, teoksissa: leivos, naisen ja miehen sukupuolielin sekä naisen rinnat. Repikää nyt sitten tästä kattauksesta.

Mitä helvetin virkaa muutenkaan on näillä hakuteoksilla. Mihin tavallinen Stadin giltsi tai kundi niitä sitten finaalissa tarvitsee. Uskon, että meillä kaikilla, jotka tätäkin sivustoa seuraamme, on oma, laajempi tai suppeampi slangitaito, joka on saatu lapsuudesta ja nuoruudesta. Tätä taitoa parhaiten pystyy pitämään yllä kirjoittamalla tai jos olisikin siihen vähän liian ujo, niin lukemalla rohkeampien sepustuksia.

Olemme, ikävä kyllä, viimeinen sukupolvi, joka on ihan oikeesti elänyt tätä rakasta slanginuoruutta. Ollaan ylpeitä siitä. Ja vaikka maalailen ehkä liiankin synkkää kuvaa, niin lainaan Erasmus Rotterdamilaisen sanoja ”Vaikka huomenna tulisi vedenpaisumus, tänään istutan omenapuun”. Eiks jehna.

Jaakko Koroma

Kategoria(t): Arkisto, Blogi Jaakko Koroma. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *