Lassen perjantaiblogi

Stadin oma lafka. Keskiviikkona tsittasin kovassa jengissä: Helsingin Osuuskauppa Elannon Edustajiston Varsinainen Kevätkokous pidettii Ässä-keskuksess Flemarilla.

Osuuskunnan ylin päättävä elin, edustajisto, valkataa neljän vuoden välein. Kokoontuu kaks kertaa vuodessa. Tsittasin edellisen kauden varsinaisena senaattorina, nyt varalla. Varsinaisii ilmoitti esteestä 17 tyyppii ja varajäsenii kutsuttii tilalle.

Edustajiston varsinaisen kevätkokouksen kutsu, foto: Lasse Liemola

Edustajiston varsinaisen kevätkokouksen kutsu, foto: Lasse Liemola

Kauas taakse jäänyttä laiffii edustaa sloganit ”Elannoss ei oo muuta tuoretta ku koivuhalot” tai ”Olo ku osuushandelin lafkapomolla ennen tilintarkastust”.

Elannolla meni bisnekset pipariks parikyt vuotta sitte ja osuuskauppa ajautu yrityssaneeraukseen. Meidän lafka teki kans handelii siihen aikaan, blisattii vihanneksii. Fyrkat jämähti saneerausprosessiin.

Tsittasin kaupunginvaltuustossa yhdessä Halosen Tarjan kanss, joka puolestaan tsittas Osuushandelin hallintoneuvostoss. Mä nojasin depiksess Tarjan olkapäähän. Meidän snadin lafkan bulit fyrkat veti vakavaks. Tarja lohdutti mua ja vakuutti ett fyrkat bungataa. Näin tapahtu. Elanto bungas skriitat vek ja löi hynttyyt yhteen HOK:n kanssa.

Pääkaupunkiseudulla hääräävä Helsingin Osuuskauppa Elanto on S-ryhmän bulein aluelafka ja Suomen laajimmin omistettu yritys. Asiakasomistajii yli 590.000 ja 600.000 raja ylittyy tänä vuonna.

Yrittäjänä osuuskaupan edustajistossa voin todeta ett harvoin pääsee tsiigaa niin hyvin johdettuu kokousta ja hyvin johdettuu lafkaa. Mä tsennaan toimarin, Masa Niemen, ja annan kundille sekä hela operatiiviselle tiimille täydet pojot.

HOK-Elanto markkinajohtajana ja Kesko kakkosena hallitsee Stadin markkinoita noin 75 prosenttisest. Kolmanneks nousee sakemanni, familyomisteinen Lidl, runsaan 11,4 % osuudella. Molemmat markkinajohtajat joutu funtsii nyyaa strategiaa uutta tulokasta vastaan.

Osuuskauppa lanseeras termin ”halpuuttaminen” ja Kesko vastas samalla mitalla. Safkan hintoja hilattii alemmaks. Halpuuttaminen hyödyttää stadilaisii kuluttajii. Edustajistolle korostettii ett safkan hintojen halpuuttaminen ei rokota tuottajii. Myyntikatteista tingitty. Ku safkan kotimaisuusaste lähentelee 80 prossaa nii tää formaatti hyödyttää sekä kuluttajii että tuottajii.

Stadin oma lafka HOK-Elanto täyttää lokuussa 110 v. Festarivuosi tulee näkyvämmin katukuvaan ja toimipaikkoihin elokuun alusta.

Bulit grattikset Slanginyt- jengiltä!

Lasse Liemola

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategoria(t): Arkisto, Blogi Lasse Liemola Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *