Kansallismuseossa (1910) arkkitehdit Gesellius, Lindgren ja Saarinen ovat käyttäneet esikuvanaan vanhaa keskiaikaista tiilikirkkoa ja linna-arkkitehtuuria. Tavoitteena oli luoda rakennuksista kokonaistaideteoksia niin, että sisustus oli rakennuksen hengen mukainen. Kansallisromantiikan muotokieleen vaikuttivat erityisesti Alankomaiden ja Yhdysvaltojen kiviarkkitehtuuri sekä Pohjoismainen puuarkkitehtuuri.
Ulkoasu jäljittelee vapaasti Suomen eri aikakausien arkkitehtonisia aiheita, mm. keskiaikaisia kirkkoja ja linnoja. Arkkitehtuuri edustaa kansallisromantiikkaa, ja sisäosat ovat pääasiassa jugendia. Museo rakennettiin 1905–1910, ja se avattiin yleisölle vuonna 1916. Museo nimettiin virallisesti Suomen kansallismuseoksi maan itsenäistymisen jälkeen vuonna 1917. Viimeisimmän suuren peruskorjauksen jälkeen museo avattiin 2000.
Lähteet: Wikipedia ja Orgaaninen arkkitehtuuri
Merryt Santanen

