Tällai jouluna tulee taas minnattuu kundia, jonka elo ei oo aina ollu silkkii, mut samalla kundii, joka ei konsa oo vikissy meille muille, sen Tölikän frendeille, trabelleistaan. Eilen tuli sit vetin fitti viesti Arskalta, ”mun snadi piski delas tänään . . . oon surullinen”. Me kaikki kyl tsennataan, et mitä nää neljä dogii on aina meinannu Arskalle.
Pae Haska oli nimi, jota inkkarit käytti Buffalo Billistä. Tällä nimellä mäki opin tsennaan Arskan ekaa kertaa snadina. Arska budjas uffareiden hösessä Merikannontiellä, Soutustadikan lähellä. Arska oli makee kundi ja hörnan böönat kuolas sen perään. Mä en pamlaa skeidaa, jos kaveeraan, et Arska on kans Paskalössin terävimpii kundeja. No, jos ei flöitata, niin olla PL:n fiksuimpii, meinaa suunnilleen samaa, ku olla laakson korkein fedu.
Me kaikki startattiin vanheta. Arska myös ja sattu kaikkee. Arska oli jotain 67 vuotta, ku sillä vensteri tsöras out of oder. No, kundi duunattiin sit Jorvissa kondikseen ja pääsi himaan. Sit se peri snadisti fynaa ja slumppas rivarin Vihdistä, ku sillä oli dogi nimeltä Antsu ja sen dogin oli klifempi riehuu siellä pitskulla. Arskaa starttas sit mörkkis ja snöge etoon. Pamlas, et tarttee lähtee lämpöön, vaik tonne Bankokkiin.
Tarkka kundi väsäs tietsikalla halvan reitin. Ainaski kolme flyggen vaihtoo. Sit Tölikän kundi, vaan sattu vetää zetaa Berliinin kentsulla ja flygge jätti. Bungas 500 ekuu flygaa aikatauluu poseen. Aika faartilla tuliki sit Bankokista viesti, et nyt ois kliffa kimma hallussa. No, funtsittiin Ogelin friidun kera, et mennään tsiigaan tätä miss Bankokkii, ettei Tölikän kundii kuseteta.
No, ihan kliffa inkkari tää typu oliki. Sit ne muutti tän giltsin, Noin, himaa lähellä staijaavaan Surinin, aika buliin stadiin, koillis Thaimaahan. Lähelle Kambodjan rajaa. Slumppas sieltä haussin. Mut, ku Thaimaassa ei falanggi saa omistaa landee, niin se tontti onki sit tän Noin ja haussi, Arskan nimissä.
Sit ne meni avioon ja Arska roudas sit tän sen dogin Antsun, kans sinne nyyaan himaan. Surinissa näiden inkkareiden haussit on aika alkeellisii ja jos Suriinin telkkaris oliski skaba, Surinin kaunein hima, niin mun fedulitsku landella, ois varmalla top kympissä. Ja sit finaliin. Oon joskus funtsinu, et kuka meistä Paskalössin kundeista tai kimmoista, oiski päässy pisimmälle elämässä, niin tietty Arska, ku et jos flyttaa vielä pitemmälle, onki jo lähempänä
Jaakko Koroma
